Kognitiv beteendeterapiKognitiva och beteendeinriktade terapier är ett paraplybegrepp för behandlingsmodeller som har gemensamt att de i teori och praktik integrerar inlärningspsykologi med kognitiv psykologi/teori och dess analys- och behandlingsmetoder. I vardagstal brukar man för enkelhetens skull använda begreppet kognitiv beteendeterapi (KBT) för samtliga modeller under paraplyet. Underliggande antaganden är att olika svårigheter i livet i stor utsträckning har sitt ursprung i (eller vidmakthålls och förvärras av) inlärningspsykologiska och kognitiva processer. De olika KBT-strategierna syftar till att vara ett medel för patienten att undersöka och bearbeta dessa processer, d.v.s. de sätt individen ser på sig själv och sin omgivning (kognitioner) samt de sätt på vilket individen interagerar med omgivningen (beteenden). KBT är idag den snabbast växande terapiformen i världen och tillämpas förutom individuellt, även som par, familje- och gruppterapi. Under de senaste åren har även internetförmedlad KBT utvecklats. KBT historisktBeteendeterapi (1950–) |
|
|||||
Kognitiv terapi (1960–) Integrerad kognitiv beteendeterapi (1980– ) Hur går det till?I avsnittet presenteras några kännetecknande drag för KBT. Det bör dock påpekas att det inte finns någon universell lista över kännetecknande drag men följande punkter är sådana som de flesta terapeuter med KBT-inriktning sannolikt instämmer i. Målinriktat arbetssätt Samarbete mellan terapeut och patient, aktiv
terapeut och patient Strukturerade sessioner Hemuppgifter Korttidsterapi Flexibelt användande av tiden Vanliga behandlingsmetoderKBT-inriktade psykoterapeutiska metoder fokuserar primärt på att direkt angripa dysfunktionellt beteende och tänkande och därigenom även åstadkomma emotionell förändring. Med vägledning av den aktuelle patientens problematik och utifrån den teoribaserade kliniska fallanalysen väljer terapeuten behandlingsmetoder. Det är vanligt att terapeuten flexibelt använder sig parallellt av ett flertal metoder i ett och samma fall för att uppnå så god behandlingseffekt som möjligt. Det finns ett stort antal kognitiva och beteendeterapeutiska psykoterapimetoder – några av de vanligaste är de nedanstående: Psykoedukation (patientutbildning) Bearbetning av kognitioner Exponering och beteendeexperiment Självhjälp Beteendeaktivering Avslappningsövningar och medveten närvaro Social färdighetsträning Var kan man få KBT?
ReferenserNågra grundläggande KBT-böcker på svenska Andersson, G. (2007). Ut ur depression och nedstämdhet med kognitiv beteendeterapi. Stockholm: Natur & Kultur. Carlbring, P. & Hanell, Å. (2011). Ingen panik. Fri från panik och ångestattacker i 10 steg med kognitiv beteendeterapi, 2:a utgåvan. Stockholm: Natur & Kultur. Furmark, T., Holmström, A., Sparthan, E., Carlbring, P. & Andersson, G. (2006). Social fobi – effektiv hjälp med kognitiv beteendeterapi. Stockholm: Liber. Hayes, S. C. & Smith, S. (2007). Sluta grubbla, börja leva. Stockholm: Natur & Kultur. Kåver, A. (2006). KBT i utveckling. En introduktion till kognitiv beteendeterapi. Stockholm: Natur & Kultur. Perris, C. (1986, reviderad 1996). Kognitiv terapi i teori och praktik. Stockholm: Natur & Kultur. Ramnerö, J. & Törneke, N. (2006). Beteendets ABC – En introduktion till behavioristisk psykoterapi. Lund: Studentlitteratur. Öst, L.-G. (Red.), (2006). Kognitiv beteendeterapi inom psykiatrin. Stockholm: Natur & Kultur. |
|
|||||
Svenska föreningen för kognitiva och beteendeinriktade terapier – sfKBT
sfKBT hette fram till 2006 Svenska Föreningen för Kognitiv
Psykoterapi och Forskning, vilken grundades av professor Carlo
Perris och medarbetare 1986. Föreningen har sina rötter i kognitiv
terapi som utvecklades på 60-talet av Aaron T. Beck, amerikansk
psykiater och psykoterapeut och portalgestalt för terapiformen.
Under senare år har föreningen vidgats till att omfatta fler teorier
och behandlingssätt inom KBT. Syftet med namnbytet var att betona
denna utveckling. Hemsida: www.sfkbt.se
Om psykoterapiforskningKognitiv beteendeterapi/kognitiva och
beteendeinriktade terapier (KBT) har alltid haft en stark förankring
i både grundforskning och tillämpad psykoterapiforskning. Precis som
i annan typ av forskning bör det ställas höga krav på kvalitet och
kvantitet även i psykoterapiforskning. Till kvaliteten hör att
källor och studiers upplägg är tydligt redovisade, att studier är
utformade på ett sådant sätt att alternativa förklaringar till de
resultat som nås så långt som möjligt kan uteslutas samt att de
slutsatser som dras inte är överdrivna utifrån resultaten. Forskning och vetenskapliga resultatInom KBT är såväl teorin som praktiken vetenskapligt baserad. I forskningsbasen ingår hundratals utfallsstudier av olika interventioner och format, som talar för goda behandlingseffekter vid en rad störningar och problemområden. Generellt har det också visats att effekterna kvarstår, eller att ytterligare förbättring har skett vid uppföljning 6 eller 12 månader efter behandling. Goda effekter har visats vid behandling av depression, ångeststörningar, familjeproblem, och ätandestörningar. Detsamma gäller för borderlinestörning, aggressionsproblematik hos våldsverkare, somatiska störningar hos barn, kronisk smärta och som komplement till rutinbehandling vid schizofreni och bipolär sjukdom. Såväl systematiska litteraturöversikter, som existerande metaanalyser och forskningsöversikter av KBT liksom enskilda studier pekar i samma riktning (SBU, 2004; SBU, 2005; Fonagy, 2005; Butler et al., 2006; Öst, 2006). Bland barn, vuxna och äldre har KBT vetenskapligt stöd som effektiva metoder vid nedan nämnda psykiatriska diagnoser eller problemområden:
Bland vuxna och äldre har KBT vetenskapligt stöd som sannolikt effektiva metoder vid nedan psykiatriska diagnoser eller problemområden:
Sammantaget har KBT således vetenskapligt stöd inom det
psykiatriska
området vid 23 diagnoser efter åldersgrupp och ett mer begränsat
vetenskapligt
stöd vid ytterligare 7 diagnoser eller diagnosgrupper (Roth & Fonagy,
2005).
Detta innebär att KBT har det mest omfattande
evidensstödet av
samtliga psykoterapimetoder. Aktuell och framtida forskningForskning inom KBT pågår ständigt och studier publiceras i vetenskapliga tidskrifter i mycket hög takt och omfattning. Det pågår en ständig utveckling för att förbättra metoderna, att anpassa dem till fler och mer komplexa områden och att utveckla nya metoder. Traditionellt sett har forskare inom KBT visat ett stort intresse för specifika behandlingsteknikers betydelse för terapiutfall och det har visats att de ibland är mycket viktiga. Särskilt undersöks KBT-tekniker för att förbättra befintliga behandlingsprogram och att utveckla nya tekniker t.ex. vid ångest- och depressionstillstånd. Under det senaste decenniet har även intresset för den terapeutiska relationens betydelse för behandlingsresultatet ökat och inspirerat till nya studier och behandlingar. Mer kunskap behövs, t.ex. om i vilken utsträckning behandlingseffekterna kvarstår över längre tid sedan behandling har avslutats och om KBT då är bättre än andra behandlingsmetoder. Vidare om de processer och verksamma mekanismer som kan förklara negativt/ positivt behandlingsutfall, t.ex. genom att jämföra KBT med andra specifika behandlingsmetoder och med varianter av KBT. I synnerhet när det gäller nyare behandlingsmetoder där KBT-fältet har berikats med influenser från österländsk meditation och religion (av acceptans och mindfulness), behövs det mer forskning och en vidgning av den empiriska basen. ReferenserAndersson, A (2009). Using the internet to provide cognitive behavioural therapy. Behaviour Research and Therapy 47, 175–180. Butler, A. C., Chapman, J. E., Forman, E. M. & Beck, A. T. (2006). The empirical status of cognitive-behavioral therapy: A review of metaanalyses. Clinical Psychology Review 26(1), 17-31. Roth, A. & Fonagy, P. (2005). What works for whom? A critical review of psychotherapy research. New York: Guildford Press. Statens beredning för medicinsk utvärdering. (2004). Behandling av depressionssjukdomar. En systematisk litteraturöversikt. (SBU-rapport) Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering. Statens beredning för medicinsk utvärdering. (2005). Behandling av ångestsyndrom. En systematisk litteraturöversikt. (SBU-rapport) Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering. Socialstyrelsen (2010). Nationella riktlinjer för
vård vid depression och ångestsyndrom Öst, L. G. (2006). Det empiriska stödet för KBT vid
psykiska störningar. I L.G. Öst, (Red.) KBT: Kognitiv
beteendeterapi inom psykiatrin. (ss. 263-279). |
|
|||||
2015-02-09 © Samrådsforum/mbj |